background image

OSSIURI

Another Boring White Web Site Multidisciplinary Artist’s

Ossiuri is a human parasitic disease and one of the most common parasitic worm infection in the developed world 
The chief symptom is itching in the anal area The chief symptom is itching in the anal area 
In Italy, where i was born, they call this infection Vermi dei bambini (children’s worms) In Italy, where i was born, they

call this infection Vermi dei bambini (children’s worms) 
I was affected by Ossiuri at the age of 40 and this fact confirmed to me that, in some way, I was still a child. I was
affected by Ossiuri at the age of 40 and this fact confirmed to me that, in some way, I was still a child. 
Scratching my ass gave me hope for the future. Scratching my ass gave me hope for the future. 
Ossiuri was born with the intention of finding a solution for some of life’s simple problems: Ossiuri was born with the 

intention of finding a solution for some of life’s simple problems: 
to arrive at a certain age and still be unable to define my work to arrive at a certain age and still be unable to define my

work
to arrive at a certain age and still want a child’s playroom to arrive at a certain age and still want a child’s playroom
So this is what I do and this is my playroom. So this is what I do and this is my playroom. 
In this game room there is no particular order. Everything is mixed. never made new games and broken old games. In 

this game room there is no particular order. Everything is mixed. never made new games and broken old games. 
Sometimes pieces of old games mix with new ones and it seems that everything makes sense. Sometimes pieces of old

games mix with new ones and it seems that everything makes sense. 
They are good moments, rare, but mostly, honestly, only disorder reigns here. They are good moments, rare, but mostly, 

honestly, only disorder reigns here. 
I'm not kidding, scroll down and get yourself an idea I'm not kidding, scroll down and get yourself an idea
And after if you want play with me just contact me : 

iacobox@gmail.com

* in case you haven't understood it yet, everything here is translated with the google online translator *in case you haven't understood it yet, everything here is

translated with the google online translator 

Not all i write in this web site is true but it seems to me that these words sound very good. Not all i write in this web site is true but it seems to me that these words

sound very good. 


background image

-UN PARFAIT TAPIS VOLANT-

shortmovie

un hommage à  Det Perfekte Menneske (L'Homme parfait) par Jorgen Leth.


background image

Short summary

A man steals the covers of planes during his travels,

with the ambitious project of creating the perfect flying carpet.

A contemporary art object that will surely change his life.

4


background image

background image

Realization Iacopo Fulgi and Valerio Maggi

With
Touati Moussa
And the partecipation of Nach

Duration 5:41
Ossiiurifilm 2022

Thanks
Mains Doeuvres
Lieu pour l’imagination artistique et citoyenne 
Saint Ouen

Les Ateliers culturels du Passage Emile Zola
Saint Ouen

Juliette Bompoint
Fabien Lartigue
Valia Kardi
Diane Bonnot

Production support
Productions Bis


background image

Moussa sur le toit

Moussa has lived in his house for 40 years. 
The days follow one another while around him follow one another inexorably endless cycles 

of destruction and construction. 

Realization: Iacopo Fulgi and Valerio Maggi 

With: Touati Moussa and the participation of Nach

Duration 5:41                                                                                                                

Ossiurifilm 2022 


background image

Click 

here

for watch Moussa sur le toit Teaser


background image

:

Click 

HERE

for watch Elles Disent Teaser


background image

SUPER – SOUP          .  

슈퍼 스프

A  short film by Iacopo Fulgi and Valerio Maggi

Length : 6 minuti 46 secondi
Screenplay : Iacopo Fulgi
Camera Operator : Valerio Maggi 
Sound / Boom operator : Alexis Nys
Video Editing : Valerio Maggi – Iacopo Fulgi
Logistic assistance and translation : Ara Cho
Ossiuri film Production


background image

A movie shot at
Restaurant 7th 
Twins –
Underpass Market 
– Gwacheon –
South korea
October 2019

Cast in order of 

appearance:
Yoonrye KIm -
Kango Lee -
Spider-man -
Sanghee Park -
Jonghee Lee -
Yangwon Lee-
Seongkyn Park -
Byeong hee Son -
Oak Kyeong Kym

Special Thanks to:
임현진

Jin YIM - 프로필 Jonseok Kim - 과천축제 Gwacheon Festival 

and all people of Underpass Market – Gwancheon – South korea


background image

background image

2020 Locked In Film Festival Cophenaghen DK –

Finalist -

2020 The Bebop Channel Content Festival New York USA 

2020 Altff Alternative Film Festival Ontario CAN Prix Best Director

2020 Best of Latin America Short Film Festival  Santa Monica, USA

2020 Festival du film Merveilleux et Imaginaire Paris FR

2020 Lago Film Fest Festival of Indipendent Cinema Revine Lago ITA

2020 Bizattya Short Film Festival Porto, Portugal

2020 Carmel International Short Film Festival Zikhron Yaakov Israel

2020 Esto es Para Esto Film Festival Monterrey, Nuevo Leon Mexico

2020 Flick Fair Film Festival Los Angeles California – USA

2020 – Monthly Film Festival Belgrade, Serbia-

Honorable Mention

2020 Angaelica Film Festival Pasadena –California - USA

2020 Seoul International Film Festival – Seoul - South Corea

2020 Festival Internacionales de Cortometrajes Cine Mundo Online – Rio Negro –

Argentina

2020 Capri, Hollywood . The International Film Festival, Capri Italy

2020 Fifigrot Film Festival – Toulose

2020 Festival del Cinema di Cefalù – Italy

2020 Film Festival del Telol – Campeche – Mexico

2021 Cinevoyage International  Film Festival –Mumbai –India

2021 Uruvatti International International Film Festival

Karaikkudi Tamil Nadu India. 

Winner Best international short film

2021 ISAFF Film Festival St.Petrsburg – Russia

2021 Gona Film Awards ,Sevakottai Kallal – Tamil Nadu – India. 

Winner Best 

international short film

2021 ADIFF Festival Saint-Petersburg – Russian

2021 Port Blair International Film Festival, Tamil Nadu India  

Winner Best 

international short film

and more…..


background image

Click 

here

for watch the Super Soup Teaser


background image

COMING SOON

A European artist in his fifties, for the umpteenth time in his life,

lives the experience of a process of gentrification.

But this time, instead of leaving, he decides to act:

he organizes a documentary filming, during the appearance of a false work of Banksy on the facade of a 
bar in the district, work which he himself commissioned.

Titre (provisoire) : “Coming Soon (mais pas maintenant)“ 

Durée : 26 minutes Format de tournage : 16/9 HD 

Type : Documentaire

Lieu de tournage : Bar Vacon / Noailles / Marseille / France 


background image

background image

Click 

here

for watch

HOTEL BOUCAN room service


background image

Click 

here

for watch the 

7 VIES


background image

(Love) DRIVE IN


background image

LOVE DRIVE IN 

- I was born in 1971 and I have always been fascinated by Drive-in –

The drive-in was invented in 1932 by Richard M.Hollingshead, born in New Jersey USA, who made the first tests in 
his driveway at 212 Thomas Avenue in Camden. After fixing a screen to the trees in his backyard, he invites his
neighbors with their vehicles. Continuing his experiments, he filed on August 6, 1932 a patent application for his
invention. The reason for this invention is an act of love for the inventor's mother. It seems that Mrs. Hollingshead
was so tall that she could not get into the movie chairs of that time. The drive-in becomes very popular between the 
50s and the 60s. The greater privacy offered to the customers gave the drive-in a bad reputation, deemed immoral, 
and labeled "passion pits", that is to say literally of "well of the passions", by the media. 

I have never been to a drive in, but I grew up with many American cultural references and this place of spectacle

makes me dream and fascinates me a lot


background image

LOVE DRIVE IN –

The traffic lights, "semaforo" in Italian
(derived from ancient Greek: 

φέρω σήμα, Sema Fero: carrier of interesting signals), is a word that evokes images 

because of its linguistic definition. 
It is true that the words used in other languages: traffic light - red light - flashing red light - do not have the same
evocative power, but its function remains the same:

to cause a forced stoppage of flow and walking. In practice, in front of a red light, 
we are obliged to stop and respect this pause until the green light releases us from this obligation. 
This pause and this time are variable and depend on the timing of traffic lights, intersections, schedules. 

This forced downtime remains a void, with no real behavioral rule. 
This forced transit stop has developed a small space, out of the rhythm and conventions of other public spaces. 
Over the years, activities have also developed outside cars: street vendors, jugglers, windshield washers ... 
It's a bit like developing an activity on the landing of a staircase, 
taking advantage of the brief moment of the break between the steps. 


background image

My interest for traffic lights is born of all these considerations, it is a place that we can define as "borderline". 
Where there is no recognized practice yet, 
I think there is still space for freedom. Fill this forced stop, this moment of emptiness with something artistic. 
This is the challenge of the Love Drive-In:

turn a traffic light, the time of the red into a drive-in by projecting a video of the duration of the stop of vehicles.

Some employees distributed a popcorn package and detailed projection program to drivers.


background image

LOVE DRIVE-IN

Urban performance / production of a neighborhood video - projection at traffic lights

is a project that was realized for the first time in May 2018 in Marseille

The projected videos were made in the neighborhoods, questioning the inhabitants on the theme of love.

An excerpt from these videos is online here:

Teaser LAMUR pop up drive in


background image

click here for watch LAMUR (38')

LAMUR is an investigative film made to be shown on an urban drive in ,at the traffic lights. 
it is the result of 80 meetings and discussions on the difficult but universal theme of love.


background image

background image

click 

here

for watch Beloved Shadows Teaser 

Nach Van Van Dance Company


background image

Click 

here

for watch the PEAU KRUMP

Réalisation Ossiuri film Nach Van Van Dance Company


background image

Avec la participation des élèves de la micro-école de la Collection Lambert

Mathis Mafueni-Issa Benabda-Diana Laouar-Fhara Zekhnini-Montasser Bahji

Michaël Chemaa-Cyndie Fabre-Moaad Yamini-Leena Lorgnier

Remerciement à l’équipe enseignante :Tiphaine Colléter - Samuel Timàr

Remerciements à la Collection Lambert et au CDCN des Hivernales

Réalisation Ossiuri Film - Nach Van Van Dance Company

PEAUX KRUMP


background image

Film commisioned by REGION SUD Provence Alpes Cote d'Azur 

France Marseille - Fair 2021 -

Click 

here

for watch the Le Temps des Sardines


background image

background image

A cinematic idea

Insulation work in my kitchen. 
Bernard also known under the name of Patrick works without his knowledge on the words of Gilles Deleuze 

and on the notes of the Carnival of the Animals, giving rise to a cinematographic idea

Clic

here

for watch

Une Idée Cinématographique:


background image

Nach Performance La Loggia
Collection Lambert dans le cadre du printemps des poètes 

Nach Van Van Dance Company associé des Hivernales, CDCN d’Avignon -
Ossiurifilm 2021
Click 

here

to watch La Loggia


background image

2020 WELCOME TO THE NATURE


background image

background image

background image

All the thirteen episodes of the NATURAL SELECTION series are visible on the 

Ossiuri youtube channel: 

click here for watch NATURAL SELECTION on Ossiuri youtube channel


background image

LL RUN

(working title)
Urban Action Performance inspired by the film « Run,Lola Run » and the 
life of L.R.
In March 2019, the creation project "LL RUN" received a writing grant
from Beaumarchais SACD France


background image

Running is an action which can have a double meaning.

To see someone running makes you immediately think of two completely different things.
On the one hand, the subject will be trying to reach something or someone, he’s runing to attain a goal,a point, an 
objective. On the other hand, we could think the subject is trying to escape from something or someone,he is moving
away from a point a quickly as possible.
A race, the accelerated movement, can therefore be willingness or fight, a positive or negative movement….

I would like to research and play with this double reading : to observe the flux of an urban space,to see the accelerated
movements of the passers-by at the metro exit or during rush hour.
It is possible to ask oneself why there is this race, and their understanding is not as simple as it appears at first : are 
these people who are running to work, running away from their lifes ? Or simply by running, they send themselves to 
the place of conflict? Is this movement fleeing or conquering ?

In a period of unprecedented organisation of Public Space, when we speak only of Urban Renewal, when the world’s
cities inexorably resemble each other more and more, when the control of public space is only becoming more precise 
and restrictive, notably for security reasons….all of this also influences the flux of movement, which are becoming more 
regulated and normalised.

Barriers, circulation routes, directional arrows to manage the flux, footpaths, traffic lights – it has all been conceived for 
that. Without being aware, we are evolving in an urban space with the same rhythm, with the same traction. With the 
right rhythm for this situation, for this space, for this time, with a speed which is not perhaps our own, but which has
been suggested to us and which seems the most appropriate for this situation.

However, to run in a space, I did not ask permission from anyone, a limit to my speed of walking did not exist yet, if our
trajectories have been decided and determined, our speed has not.

At least, not yet.


background image

A person who runs in an urban space,without reassuring sports clothing, provokes a 
question :  where is this person running to?  Are they running away from something? 
Is there nearby danger?  Are they running towards something? 
Is there something not to be missed? 
In both cases, the result is one question, and both cases can equally provoke one
action, the movement can become contaminated and the trajectory can be changed .
To move away from something potentially dangerous, to move towards something
potentially interesting. This little power which destabilises the public order, this little
possibility to surprise which installs doubt is another fundamental element of this
performance writing. 

The subversive power of the race.


background image

I would like that the fact of seeing this performance would generate a kind of even bigger
performance. I like to think that the spectators who have come to see a show, in playing their rôle as
the audience, at a distance from the show,  slowly change their position to become progressively
more implicated in the heart of the action. 
A writing process that would result in a progressive increase in the speed of displacement in the 
urban space until it acheives a certain mass,  real group of people in movement, who,looking at them
in action, could provide a chain reaction in reality. Implicating even those who meet each other for 
the first time during their voyage in this movement, amplifying the power of the initial
destabilisation of this performance. 


background image

background image

Canapè Confort Club

What is traditionally called the Comfort Zone , this is
set of activities, habits or behaviour that you are 
familiar with and from which you do not dare to detach
yourself for fear of external judgments or failure.
What is traditionally called the Comfort Zone , this is
set of activities, habits or behaviour that you are 
familiar with and from which you do not dare to detach
yourself for fear of external judgments or failure.
Obviously, the comfort zone limits you in your
propensity to make new experiences and gives you an 
obtuse view of the world around you.To leave this
famous zone of comfort is to give oneself the means to 
no longer fear the unknown, to satisfy his thirst for 
knowledge and, of course, to get closer to personal
happiness.The "comfort zone" can hear many different
things. It depends on who you are, but also on the time 
of your life in which you are.
For someone this can be a point of arrival,

the "comfort zone" means balance.For some it is only

a zone of passage. For others it is just a mental 
perception.

For others still, a trap.

Facebook is probably the social network that
embodies the world's largest comfort zone / area.
How is facebook a comfort zone? 
Because it rejects any sense of abandonment? 
Because we are always safe with our friends, 
our clan, 
we feel better with our family.


background image

DESIRES
We want to try a new model of artistic proposal / action in the urban space.
There is the desire to regain an anarchist spirit and to free oneself from the classifications of a definition.
The desire to get out of a waiting pattern.
The willingness to get out of the usual dynamic of an amusement park where everything is ready for the 
public,which only comes to consume a product created for it. Created specifically for it's profile.
The desire to trust people, to set them free, and to enable them to react to the public space and time in an 
autonomous and shared way, such as the time and space of the festival or a public cultural event . 
We will also highlight how the society sees the project unfold. We want to give the opportunity to see the this
event from another point of view, to put yourself in comfortable position and play.

ACTION
A sofa is left in the street.
This sofa is transformed so that it is possible to move it around the city (rollers are fixed underneath the sofa) 
and it contains a GPS beacon, by means of which it can be located at any time.
At the same time, we open a profile on a social network to publish and share the adventure with the sofa.
A dedicated hashtag (#) will be created.
There is also the possibility to create a dedicated application.
The rules of the game are inscribed on the sofa, or printed or a similar solution which can resist the street ...


background image

SHARING WITHOUT MODERATION 

Activate a game, a format open to everyone, a project based on the word "sharing" in a broad sense: 
sharing the rules of the game, sharing the sofa, sharing the photo / social media etc ...
Shared ownership concept: participating in the game also means legitimizing shared ownership, 
the common good.
Community feeling developed by joining the game, like repeating a series of photos with the sofa.


background image

SPACE 
This project wants to create a device that becomes a mobile comfort zone in the urban space. 
It falls into two spaces:
1) a virtual space on the net (documentary of the real life)
2) urban / social space on which we will surf with our sofa
In the game we propose, the two spaces are very strongly involved and linked together.
This link, correspondence and dialogue between the two dimensions is essential. 
A space exists because there is the other.
A comfort zone is meant to feel like at home.
It acts as a kind of reconciliation with the urban landscape and the world ... It feels good and safe,
Like at home on the couch, in front of the TV.
People are invited to photograph themselves with their smartphone and post the photos on the internet as part of 
the story of the adventures of the sofa. To create and use urban space as a scenario.
Put yourself in a comfortable position and play.


background image

RISK
Even if the point and the starting point of the project is a reflection on the concept of comfort, it is not a project that
knows its destination and just wants to obtain results.
It is more a matter of provocation, of putting the public in a position to act freely, as much in dramaturgical writing as

in the use of space.
We want to put elements in play and in relation to each other in a certain unleashed decision.
What will these images of the couch moving in the city say to people? We do not know. We'll see the result.
We may have good or bad surprises. If the sofa is burned it will also mean something to the space.
The sofa takes the temperature of a place.
It does not add anything to the environment, it just reveals it.
We propose to the user to act on the proposal in a free and unexpected way.
In a way, it becomes the object and the subject of the proposition.


background image

God is a DJ

“  ..my  piano  has  been  drinking  ...not  me”  Tom  Waits 
“...  If  God  is  a  DJ  Life  is  a  dance  floor  Love  is  a  rhythm  You  are  the  music..”  Pink 
“For  tonight  God  is  a  DJ  This  is  my  church  This  is  where  I  heal  my  hurts .”  Faithless


background image

I had been working for years in the shadows, under the name of Ossiuri, as a musical selector.

Even though this was my passion, it was always against my will and with a certain embarrassment,
that I created my DJ set.

The reason being that the turntable and that what it meant to be a DJ, 
was more intimidating that any stage. 
To play music, remains for me, a personal act which can be defined as intimate. 

I would say that I do it well at home, for my guests or in the van, during a long trip on the road, 
but it is with difficulty that I do it in public 
and even more so behind a turntable which dominates the dance floor. 

Perhaps it is because of this difficulty that I have been questioning the role of music in society ,
the links between social relations and rhythm and what it means 
to share the same musical soundtrack.

Finally with God is DJ I found a solution, a little trick, one possible answer.
In fact anyone can be a DJ, to everyone is given the possibility to play his own disc. 


background image

God is a DJ is a musical and interactive project.
God is a DJ desires to be a game a nothing more than that.
God is a DJ is a kind of simple Jukebox but also a simple kind of artistic experiment.
It is a DJ’s turntable open to everyone and thanks to which, 
everyone can spin a disc and see what effect it has.
God is a DJ is a game which finds it’s natural space between 
music, alcohol and the alchemy which feeds these elements.

God is a DJ which puts the music physically in the hands of the person and wants to develop
an alternative way to listen to music associated with a new ritual, a new game.
In spite of the fact that we can talk today about intangible digital music, 
there still remains a primordial attraction to the musical object.
God is a DJ not only provides a musical object, 
but creates and develops a dynamic of collection and exchange.
The wish is to create a souvenir with soundtrack included.  
In this way the format is transformed into an object which can be shared, exchanged or saved.


background image

Circular cartons, a classic beer coaster transformed
into music discs for our reader.
Inside the beer coaster there is an electronic chip 
(NFC).
When the chip is placed on the reader, 
it transmits to the microprocessor an identification
number associated with a certain piece of music. 
The musical piece in question is played until its end. 
If you remove the disc, 
the song stops and if you put the disc back in, 
playback plays from the beginning.
Idea and play machine design is by Selma Bourdon


background image

RULES OF THE GAME 
The rules of the game are simple. The consumption of a drink in the bar gives right to a sub-bock-disc. The 
reader is arranged like a jukebox in a place easily accessible by all. It is connected to an audio broadcast 
system via the mini jack connection cable. Each in turn, when he decides, can play the pieces he has on the 
player to play and share the content of the discs, and thus contribute to the musical selection of the evening. 
God is a DJ is a musical board game, 
but is also a bit like soliciting a tarot or throwing a dice.
Of course, Luck plays its role.


background image

Le

Croque


background image

Le Croque

Relax. Leave everything at the threshold that you do not need.
Here,now,you only need yourself and nothing else, to be free and to free yourself.
I want to be your path, as you will be my body

.


background image

Le Croque

"Le Croque" is a ten minute performance for two persons at a time, lying on a bed

Do not try to resist , come with all of your being.

Do not leave your dark side at the door, even if this room seems too small. 
it will always find a way to get in.

.


background image

The King


background image

This performance plays with an imaginary character,

the King of popcorn, 

who feels depressed. 

Trapped by a recording device

which is supposed make him happy, 

the King is driven crazy-

In this proposal the camera is everywhere, in the air, 

on the tracks and in the computer.


background image

The King

The King is inspired by the book of Joe R.Lansdale,  “The drive-in”


background image

ONE hour of OUR life


background image

An hour of our life.
Our lives are measured by time.
We have a date of birth, then a date of death that fixes the end of our presence on earth and of our life.
Our years of life are divided into days and therefore by convention, in hours.
The definition of the hour is perhaps the most universal because beyond our will, by convention, it is
the unit to which we can give an economic value. Above all, it is a unit of measurement accepted and 

shared around the world.
In a capitalist society, and at a time when insecurity has become the norm, where the wages of a job 
can be done by the good ones to buy food, (voucher), the concept of economic value hours of our lives
become more than ever, central and meaningful.
Over the years, our society has moved away from a linear vision: a future, a career, a period of 
activity that lasts several years followed by a well-deserved rest period. Today, the projection is

simply weekly, even daily.

A question of hours precisely.

With this project "One Hour of Our Life," I would like to think and play on this issue.


background image

A number of questions arise:

How much does it cost an hour of our life?

What is the economic and moral level?

How much does it cost for us and how much for others?

How can the value of the same activity vary according to the latitudes?

How many different practices or activities are possible in a single unit of time measurement?

Around these issues, I would like to investigate and confront myself for only a few hours
Maybe we can never stop measuring our lives over time, rather than with our actions, but we can 
realize the value of our time, our hours.

We live the existential paradox of a society where man does not know what the moment is, does not
know what the present is, he is constantly thrown into the past, or he is absent from more in another

reality, that of the web.
But at the same time, it reduces the economic unity of time: a career, a career path, reduced to mere 
hours, practice, action, work.

It all started with a trip to Berlin during a visit to the Theaterhaus. There are different rehearsal
rooms at a very low cost per hour. With only 3 euros, you can have an empty room in which to repeat

for one hour.

There are 23 pieces, and in each of them, behind the closed door, something different happens: in a 

piece of actors work some of the text, in others people dance, in some of the collective games are 
unfold ... it looks like an anthill where everyone practices a different activity.


background image

I spent some time in the 
Theaterhaus bar,

a few hours, drinking a 

beer and eating soup, 
and I saw many people
come to this place
to try to make works
of art. 

This multitude of 
artistic activities, 
concentrated in the 
same building, 
converted into a hotel 
with a reception that
manages the 
reservations and the 
good behavior of the 
spaces, 
intrigued me and 
activated in me this
reflection on time 

I also had the opportunity to attend an open rehearsal, so I can say that I lived the space in an active way.
In this building, divided into pieces, we practice, we try and we create art. All this punctuated with a unit of 
measurement: the hours. 
An artistic practice for a certain number of hours.
Like any contemporary work reality, art does not escape the logic of the system.


background image

I realize that I say big banalities, but it seems to me that these words sound very good.

And to continue with banalities, I am more interested in the reality that surrounds me than in its
representation.
What I recognize in art and which I consider to be its most precious and important element, is the possibility
of playing with reality to face it with lucidity, thanks to no other humanistic or scientific discipline can we
give.

End of banalities.

An hour of our life at Theaterhaus

From these premises, I wish to occupy a Theaterhaus room throughout its opening period, 
from 10 am to 10 pm.
Use these 12 hours of rehearsal to share, talk, show and live the hours of our lives.
I would like to invite 12 people who have a professional activity on time, each invited for an hour, paid to 
work in this area.

In the room, the public, depending on the case and the proposals of the guest workers, will be passive, active, 
will benefit from professional practices ...

The story of the day will have two main lines driving.
The first develops and is built on the encounter and knowledge of these people and their work. Their

experiences, their stories and their anecdotes ... and the practice of their profession in a scenic space.
The second is based on the economy of our actions.

With an updated economic budget of our action. Thus, the inputs, outputs, all the performance costs. 
The public will be paid with the possibility of paying according to his judgment a variable entry.

The public can choose to be present on all 12 hours or part time, respecting the rule of 60 minutes.


background image

Before the project, a period of research on the area will be necessary to identify these 12 people. And then a 
series of meetings to learn from them and find a dramaturgical writing that can support the presentation of 
these 12 people and their life time.
The thing I want to defend and want to pay special attention to is that these hours spent together are a "new" 
opportunity of hours of our lives.
The ambition is to build a present.

For example, a general program could be:

- 09 -10 h: Psychomotor trainer - yoga teacher

- 10 - 11 h: Tutoring Mathematics / Physics / History

- 11-12h: electrician

- 12h - 13h: Cook / eat

- 13h - 14h: Cleaning, dishes

- 14h - 15h: Psychologist

- 15h - 16h: Clown birthday party

- 16h - 17h: surface technician

- 18h - 19H: Prostitute

- 8 pm - 9 pm: musician's wedding party

- 21h - 22h: Bouncer / security agent

There are many other possibilities: interpreter translator, masseur ... etc etc ..

I would like to develop a dramatic writing during this meeting, and develop common or contradictory points, 
which will emerge from these preparatory meetings. Create tracks that the public can find, recognize and 
develop during the 12 hours.


background image

I imagine my figure as a welcoming host in space, 
helped by an actor for the management of the 
public and guests to facilitate their interaction and 
the different scenes of the entrances and exits. 
This project wants to be a meeting with people for 
an hour during which they will talk about them, 

their life and their activity (especially their
professional activity that will occur during this

time in some cases with the public).

I suppose that we will use media such as video and 

sound, collected during the preparatory meetings, 
as well as any other fiction or documentary track, 
which will be opened or suggested during these
meetings.

This text was written in one hour of my time, 
I am aware of the fact that reading does not
require as many duration, 
but you may still take some time until the time 
expires , 
to tell me or write me what you think about.


background image

Dj Pijama

History
Dj Pijiama played for the first time at the age of 12. It
was the distant 1983.
The story is rather banal, a group of children
organizing their first party, without adults with male 
and female guests. 
This is a small cellar, far from prying eyes and ears, 
decorated with a bright Christmas girlande, broken
couches and a poster of an old concert on the wall.
On the table, peanuts, chips, coca and orange juice.
Two cans of beer, stolen from the supermarket, are 
hidden behind a piece of furniture.
The guests arrive, the girls are already little women, 
the boys are more immature.
The buttons are all there, where they must be. 
There is embarrassment but there is also the tension
that there must be at the first party of "adults". 
Quickly finish the drinks and snacks we immediately
understand that something is missing at this festive 
evening. 
In fact, the music is missing.


background image

Nobody thought about it,
no one had yet understood that it was the magic element, the aggregator.
So you can recover as you can, from a piece of forniture comes out an old turntable,
and a 45-rpm record is already inside: LIFE IS LIFE from Opus, it's written on the cover.
And that's how Dj Pijiama plays his first record. At his first adult party, he also makes his first DJ 
performance. In front of his eyes and thanks to his music, couples are formed and incredible things happen on 
the dance floor and on the sofas down. Dj pijiama stoic remains at the consolle throughout the evening. 5 hours 
of unceasing listening and dancing from a single piece of music: LIFE IS LIFE by OPUS.

Only the A side to be precise. 
At the end of this memorable party 
dj Pijiama did not dance with 
anyone, but he has a good alibi: 
he was too busy starting up again
when the notes faded, 
and among other things the arm of 
the turntable was also damaged, 
repaired with of scotch and difficult
to manipulate every time. 
We certainly could not be 
distracted.
But his first party is not a flop, 
everyone is grateful for his work,
and he feels a bit like a pied piper.
LIFE IS LIFE


background image

DJ PIJIAMA NIGHT
Dj pijiama, marked by this childhood experience, presents itself on the scene of the best international parties with a 
simple and at the same time original formula.
Dj Pijama is an anarchist spirit and wants to break all the clichés and taboos of the sector.
He begins his revolution by descending from the throne that normally occupies the DJ.
Dj Pijiama descends from the console, nullifies the distance between the Pied Piper and his little mice.
Pajama dj dressed in his stage costume (a checkered pijiama bought in Bangkok) occupies a bed on the track with his
mixer and his computer.
We could say that like Tony Manero on the track, dj pijiama feels at home


background image

His revolution continues breaking down another tabu: the musical request to the DJ.
In fact, the public is invited to sit one by one on the DJ's bed and make a musical request that will be played
later and can touch the fabric of his pajamas if he wants.
We can therefore talk about an evening on demand.
Dj Pijama is always accompanied by MC-Diane, virtuoso of the word, which explains the rules of the game, 
welcomes and manages the musical requests, animates the evening at the microphone, attributes the musical 
choices to the person who made them and much more.


background image

Dj Pijiama has collected countless versions of the LIFE IS LIFE fetish song over the years. 
The evening will start with a lineup of the best versions of this piece and will continue so until the exhausted and 

motivated by MC-Diane will come to his bed and make the first requests.
During the night the song Life is Life will return to cheer the onlookers when they least expect it.


background image

Around the World in 80 Tattoos


background image

Around the world in 80 tattoos
It is an ambitious and forward-looking project.
Expected year of construction 2041
Basis for the realization:
Being able to survive up to this date, and being able to face a journey around the world.
Stay without tattoos until this date.
Finding lenders in these 25 years to carry out the project.
When I reach my 70th year of age I will leave for a tour of the world, 
west direction, arriving in the same place of departure.
I will be accompanied by a tattoo artist ( propositions?) And a multicolored bic pen.
The purpose of the trip is to put my body at the disposal of this journey and to use it as a collector, as an art 
gallery
It is in fact my intention to offer my skin to 80 children whom I will meet during this journey.
They will be able to draw what they want, on my body with multicolored bic.
Following the tattoo artist will make their design permanent.
I would like to become so like a refrigerator on which
the children's drawings are attached to expose them at home,
I would like to become an old man who collects the signs of a whole world on his skin,

signs left by someone who is the world to come.

I would also like to become like the caravans of foreign families that I saw as a child at the camping, 
with all the shield stickers of the countries visited glued on top.
For the realization of this project I need an estimated budget of  20.000 euros
The current bank account  

FR54 2004 1010 0824 3991 2T02 953 is at your disposal to donate funds.

In case of failure to reach the amount necessary for the trip, or other force majeure that may impede the 
realization, all the funds raised will be donated to: 
SNSM - LES SAUVETEURS EN MER


background image

Père Lachaise


background image

I read Oscar Wilde next to Jim Morrison. I have always been fascinated by cemeteries and their peace, by their

aesthetic beauty in some cases. When I was living in Rome, I was going to read my book at the monumental non-

Catholic monument, which has a beautiful park. 

I like to walk among the graves and see pictures of deceased people, imagine their lives, their actions and their ages. I 

had the pleasure of experiencing the Day of the Dead in Oaxaca, Mexico, and it was one of my most beautiful and 

touching experiences. 

I leave this introduction to say how the call to the project for Paris cemeteries interests and stimulates me. Starting

from the idea that the cemetery is a place of peace, a place paradoxically safe, a place that collects a quantity of lives

and different stories, I would like to create a performance that can better make this place for a day, to 'an exceptional

way, this place and these its special features. 

The word "cemetery" comes from the Greek

κοιμητήριον (koimētḕrion, "place of rest": the verb κοιμᾶν ("koimân") means

"to fall asleep"), through the Latin coemeterium, archive. 
And just on these two words, rest and archive, I want to build my artistic proposal

REST

When we enter a cemetery, the use of space is relegated in most cases to walking and standing.
Paradoxically, a place of rest, of calm, does not have facilities to welcome the visitors and to make them comfortable.
So I would like to install the beds (5? How much? It depends on the budget ..) Which can be booked to the public in         

advance.
They can be busy for an hour slot on May 26th.
I would like to place these beds in some of the best corners of the Père Lachaise cemetery.
In places close to the tombs of famous people but also and especially, in places chosen according to their beauty and the 

point of view that you have already slept in bed.
An example would be under the two exceptionally interesting trees, planted in 1880 and located in Division 77 of the 

cemetery. The intention is to give the opportunity to enjoy the taste of rest, the momentary taste of the disconnection

of the dynamics of urban life.
A space of one hour where you can find yourself safely, where to live in a place perhaps, already already known but see

it from another point of view.


background image

ARCHIVES

The Père Lachaise cemetery has been home to countless personalities from the world of culture and history for 
several centuries.
On the map given to visitors at the entrance are reported 71 graves of eminent characters.
71 people who with their work and art left an indelible mark and are still honored on their graves by millions of 
visitors.
So we can say that the cemetery is actually an archive of these personalities and their artistic work.
I would like this archive to be usable in a different way on this special day.
Comfortably lying in bed, we have installed for this purpose.
I would like to make available to visitors a large collection of literary and musical works from the permanent
guests of the cemetery.
The beds thus become true multimedia stations.
These stations will be equipped with books, a tablet for graphic and video content and headphones for listening to 
audio documents.
It will be possible to say that, in one way or another, a kind of dialogue will be created between the stable host and 
the occasional guest.
What better tribute than reading the lyrics of Molière and Wilde, listening to Jim Morrison or Edith Piaf in bed as if
we had done a thousand times at home, but close to the authors of these works?


background image

background image

Bla Bla France – France Talking


background image

On January 1, 2017, for the first time in my life, I took a carpool via BlaBlaCar for a trip between
Lyon and Marseille.
For a rate of 15 euros, I booked on the website and I went to the appointment at the station where I 
waited NI (it was his username).
Neither is a model driver according to the BlaBlaCar website, with 49 ads on offer and many
positive comments regarding his driving style.
In the car, in addition to Ni, there were three carpoolers, each with a different destination: I was
heading to Marseille, another traveler was going to Vitrolles and the last to Aix-en-Provence.
That's how I spent three hours with these three strangers. Recall that we were on January 1st, I 
was coming back from New Year's Eve, and I can not deny that I had a hangover, which led me to sit
quietly in the back of the car. Shortly after departure, once out of town, the atmosphere in the car 

changed. As if the fluidity of the car traveling on the road made the possible interaction between
those present.
We introduced ourselves and the formation of the team was rather improbable. NI is a computer 
engineer with Algerian origins, the front passenger is a former soldier of the Foreign Legion, I am
an artist and Italian, Mr. is a young black boy born in Lyon and a real estate agent in Marseille for a 
6 months contract.
We are here, all four, each with his stage costume. And so, with the greatest naturalness, a debate
has opened, crossing topics as diverse as immigration, racism, precarious work, politics, sport ... but
also a comparison of cities, lifestyles ...
Each question debated was treated or based on experiences, personal stories. These stories were

very beautiful, rich, varied ... incredibly interesting! So that I could not help but do something that
normally does not happen: I started recording discreetly with my phone, and I sent these audio 
documents to a friend by WhatsApp.


background image

This allowed me to listen to these discussions later and reflect on this experience. I am therefore able to 
understand that this meeting, this three-hour debate in a moving car between two French cities, was
something very interesting. It all happened by chance, but I realized that I could take the road in 
another car, with other strangers, and reiterate the experience. But this time being prepared: with a 

sort of agenda, or a topic of the day, with which to guide or motivate the discussion with the public.

This human sample is justified by the need to share the trip to reduce the cost, which makes possible an 

assortment of personalities and stories of the most improbable and unpredictable. I would say it is a 
possible human encounter.
What a great opportunity for encounter, knowledge, philosophy between strangers. A formula that can 
give great ideas or simply show the banality of life, the evidence of our society. Whatever happens, this
shared moment will always tell something real.
Something he will do well to hear, anyway.

After reflecting on the different possibilities of realization of this project, we found three possible

writing solutions.

1) The Inquiry.
The form is a social journalistic inquiry.
The goal is discussion and dialogue on specific issues as a starting point, but then follows the sequence of 
arguments and discussions that arise spontaneously.
Only one person is involved in this action, which autonomously will manage the recording of the trip. 
Only at the end of the trip, he / she will communicate to the travelers the project, to have the license of 
use of the audio equipment. It's sort of a more intrusive, audacious and perhaps intimate approach.
A mode that, by its nature, leads to a final reflection, a kind of declaration or simple observation of the 

data obtained.


background image

2) The Fiction
It is not only a desire to direct dialogue on specific issues, but also the idea of doing it with the help of 
dramatic writing.
Two people are involved in this action and their relationship will change depending on the writing and 
special cases
We can easily imagine characters and stories: two fiances who make this trip to meet the parents of the 
bride, two brothers and sisters who go to the funeral of a family member, two enthusiastic lovers of life, 
two people with political orientations or completely different style tendencies with conflict / 
confrontational tendencies, two strangers who woo ...
But let's be precise, our intention is not to make a "hidden camera", which creates a false situation in 
order to see what effect it has on people, we want the protagonists of our actions to remain the travelers, 
these people who share with us the cabin of the car: their words, their opinions and their thoughts.
Dramatic writing is a tool to achieve this goal.
At the end of the trip only we will communicate to the travelers the project, to have the license of use of 
the audio equipment.
3) The Mobile Studio
The form is always that of fiction, but at its maximum level: comuniquété and declared from the 
beginning.
We buy a car, a minivan 7 places. The team optimally with microphones to achieve a perfect recording
quality.
(In this case also consider installing some cameras)
So we have our mobile recording studio, our little theater, our traveling TV / radio studio.
On board: two people, one driver / technical skills, the other with a role as presenter / host and narrator.
The idea is to make a tour of France, in a given time, for example three weeks. We inform on the websites
of blah blah, describing our project and offer places available in different trips. Participants therefore
know from the beginning that they will be registered. The idea being that they forget it soon enough, in 
the privacy of the in camera We imagine the staging of a backdrop that alternates the dynamics of a 
popular talk show  and a debate in a cultural program


background image

Prewriting
Identification of topics / issues to be addressed and study of materials
In connection with these themes, find itineraries that make sense and study the routes, frequencies, 
regular travelers and their quotes and comments.

Studio editing
Work editing and editing, with inserts of music, the joys of car radio !, and and voiceover, relaying our
inner thoughts and coming to support the thread of the assembly

"Travel generates reflection. Few places are more conducive to conversations in petto than a plane, a 
boat, a train (a vehicle) moving. There is an almost simplistic correlation between what we have in front 
of us and the thoughts we can have: the great thoughts sometimes requiring great panoramas, the new 
phenomena of new places. Introspective reflections likely to stall are facilitated by the unfolding of the 

payasage. The mind may be reluctant to think properly when all that is supposed to be done.    Art of 
Travel - Alain de Botton 


background image

Great Yarmouth Mon amour


background image

Great Yarmouth, Norfolk, United Kingdom, 48000 inhabitants.
The story unfolds today in the town of Greath Yarmouth, Norfolk, England. This city 
experienced a golden age at the beginning of the 20th century thanks to the development of 
herring fishing and tourism. Many facilities: mini-golf, amusement park, casino, cabaret and 
theme parks are built in the city promising English and European tourists an enjoyable
holiday. On the big beach are lovers who also come to Great Yarmouth to get married. The 

Beatles perform a historic live in 1963 in ABC Cinema which is on the waterfront.
Greath Yarmouth, however, is in decline in the 1960s as the herring fishery, which has
become too expensive relative to northern competition, is phased out. Tourists are starting
to move more and more to other more accessible and more popular destinations. Layoffs
accumulate. Since then, its population has become increasingly old, with young people
leaving the city to find work. The end of the 20th century is quite gloomy in this deserted

city which sees a way out though the extraction of oil off the English coast.
Today, the city remains a center of attractiveness in the region and the onlookers like to 

seize it during the weekends.


background image

I was invited to Great Yarmouth with the Tony Clifton Circus in 2013 and again in September 2014. i
was struck by the unique atmosphere of this unique city, which plunges us into a timeless torpor. A
city that has fallen asleep on its beautiful years and is decrepit reading a flip book.
A feature of great Yarmouth has particularly caught his attention: this is the first
once you find a population that uses wheelchairs as much as you can, or electric scooters for
overweight people. As if a large part of the population had accepted together the idea that it was more
comfortable to walk around than to walk.
This short documentary will tell the story of a couple, Nick and Mary J. Mackintosh. from Great
Yarmouth, they get married at a very young age when they barely know each other. For them there is

no doubt and want to found their own family. They will be left to their own devices faced with societal
choices
who do not dwell on the individual, in the face of economic changes and the financial precariousness
it follows for these families of workers and facing the dramas of life.
Nick and Mary still waited for the storm to pass. Although having gone through a long period of
depression, their union was never endangered. They sank together without realizing it and will come

out together.
This story, their story finally seems rather ordinary. They communicate with a few words and many
looks, the essential need not be verbalized. Their relationship is animated by invisible threads, the
same as you feel when you discover Great Yarmouth. A mixture of British phlegm and
misunderstanding.
The light is gray. The discrete rays of sun are hard to pierce the rain curtains. Human silhouettes,
however, appear through dusty windows. A calming atmosphere and the dull sounds of the interior of
a house will be added to the regular purring of wheelchairs. Some punctuation of screams of seagulls.

A city that now seems to work to the economy of means to have the luxury of moving effortlessly.


background image

background image

Synopsis
Nick and Mary J. Mackintosh met when they were 18 years old in the 1950s, the golden age

of tourism and herring fishing at Greath Yarmouth. Nick was already a fisherman and 

promised a good career, Mary J. was working in a shop selling beach items at the time.
They live in an apartment at 22 York Road that they inherited following the death of Nick's

grandmother 2 months before their marriage. Marriage precipitated a few months after

their meeting, Mary J. quickly becoming pregnant. Despite the crisis, which begins to see

the couple's professional situation improves and they live happy years with their son, Jake. 

The Clayton, the neighbors also share good times with the Mackintosh. The son, Dan 

Clayton, is the inseparable friend of Jake.
The unexplained and very strange death of 12-year-old Jake Mackintosh will put an end to 

these years of happiness. He will be found dead on a golf course following a runaway he 

made with his best friend, Dan. The two families at first united in pain, go over the years, 

reject the blame for the death and finally hate each other.
The years go by. The economic crisis is hitting Great Yarmouth. The Mackintosh couple falls

into a deep depression. Nick loses his job and begins to sink into alcoholism. He will soon be 

accompanied by his wife, who also lost his job. They both survive on unemployment money.

We discover Nick and Mary J. Mackintosh in this movie 52 years after their marriage. They

have tired faces and obese bodies. They are still living in the same house at 22 York Road 

where years of life and depression have accumulated. There is even an old Beatles concert

poster when they went to Greath Yarmouth in 1963.
Against all odds their looks are filled with tenderness for each other. United in their destiny

they like to face the sea to eat Fish & Chips while drinking cheap beers. They will discover

through their neighbor the possibility of receiving government assistance to acquire electric

wheelchairs. This new idea projects both of them into great euphoria. In addition to stealing

Clayton's idea, they believe they can make less effort in their daily lives.


background image

So they go back to their house to find the necessary papers for registration in the government
program. Layers of dust are swirling from all sides in this interior where Nick and Mary have
just enough room to move on. They will then immerse themselves in their memories, out of 
forgotten family albums, rediscover old objects that will send them back to their story. 

Grabbing an old picture of their son they go, with a few drowned words of emotion, tell us the 
day of his death. The day we find his inert body on a golf course, a donkey at his side. 
Documents that are scribbled and scratched by their clumsy hands will finally be posted in the 
big red mailbox at the corner of the street. They have inquired, the answer will take 30 to 40 
days to come up to them.
We will meet Nick and Mary J. a month later then. They feverishly await the liberating courier
by leafing through catalogs of electric wheelchairs. Nick has already chosen hers, Mary J. still

hesitates. Ding dong. The postman is there and slips the mail under the door.
The madness of this new day will plunge them back to childhood. They will be playing with 
their new wheelchairs in the streets of Great Yarmouth, having fun running one after the 
other whirling and losing their heads. In their misguidance they will make us discover this city 
and its inhabitants. We will pass by the harbor where Nick seems to know everyone, by the old
Mary's shop in the downtown converted now in shop of piercings and tattoos.
They seem reconciled with their past, soothed. A donkey stands out in the distance on the 
beach. is the same one that was found 30 years ago. is this a sign of destiny? is it a ghost that

comes to taunt them or appease them?


background image

The apartment at 22 York Road, the red door is the Mackintosh, the green Clayton


background image

FILM DURATION: 18 to 24 minutes

PLAN DE TOURNAGE (summary)

(8 days excluding weekends)
Day 1: Nick and Mary on the waterfront in the morning eating Fish & Chips
Day 2: Filming Nick and Mary dive into their papers and memories
Day 3: Continuing filming of Nick and Mary diving into their papers
Day 4: Nick and Mary J. in their home + social security mail receipt + Nick and Mary J. send the 
request letter together at the end of the street.
Day 5: shoot neighbor's meeting in the street + empty street plans in the morning with presentation
of the house.
Day 6: Nick and Mary wander in town wheelchair + golf and donkey
Day 7: Nick and Mary walk around the city in a wheelchair + meet their old places of life
Day 8: shooting plans of introduction of the city.


background image

*Pas de danse, pas de pin's*


background image

Interactive sound installation "for the festival Dansem de Marseille. A specifically designed technological
device made it possible to listen through headphones to the voice contained in the festival badge.

The recorded voice is the fruit of a big investigation work between the inhabitants (500 people)  of 

Marseille on the theme of movement and dance.


background image

background image

background image

One Li&le Fingers


background image

"One thing is certain: we are profoundly different in our way of being and doing, but that makes us
somehow complementary ...
What connects us is the fact that we find inspiration for the artistic creation from the dynamics of our
time and our social environment; that we are individuals of our time; that we communicate together in 
French without our mother tongue. That sometimes for us a studio, a rehearsal space or the stage are the 
best places to be, hidden from the world, its conflicts and its rules.
Our initial motivation for the research of One little finger was purely the curiosity of meeting us, in a 

rehearsal studio and through our respective artistic languages. This very open framework, quickly took
us to the following questions: what are we doing here together in this space?


background image

This question refers here to our work in a studio and on stage but it is transposable on our life, 
our existence ... It constantly animates us and becomes the intrinsic motor of our movements
and actions.
Here we have defined it as essence nourishing the bottom of the different scenes and emerging
subjects. We accept doubt, and probably do not find a definite answer.
This piece is especially an invitation to the public to share this question with us, to participate
in a common time that may not give an answer but that wants to be that a common time.


background image

"He likes travelling to Bangkok.     
She likes the idea of letting go.
He likes to see people breathing.
She likes to feel safe.
He doesn't like feeling heavy.
She likes to find something."
Performers :
Yendi Nammour (Autriche/Marseille)
Iacopo Fulgi (Italie/Marseille)

PARTNERS (under progress )
Officina Marseille
Klap – Maison pour la Danse Marseille
Dans les Parages – la Zouze – Cie Christophe Haleb

Pôle 164 - Marseille


background image

Portrait of Artist


background image

Portait de artiste is an artistic action that is articulated in three acts:
A first step is that of urban performative action.
1) I went to the old port of Marseille with a paper bag on the head. I paid 30 euros to have a portrait
done by a cartoonist painter who works on the platform.


background image

A second performance time always takes place in the exhibition space

2) I imagine this second stage to be the opening of the exhibition Portrait of artist. There is
only to hang on the wall the portrait drawn on the platform. The caricaturist is invited to the 
gallery and proposes to make portraits to the people present. A choice of different paper bags
is available to put on the head and gradually exposure to be created with the portraits made on 
the moment.


background image

A third time: the exhibition
3) All the portraits are exposed then put on sale. A video installation will have the duty to 
explain and tell the process of creation and exhibition


background image

pay  Ossiuri for his work here

If you liked my videos, if you trust that

you will like the next ones,

if instead you didn't like them but you
just want to give me another chance,

If you think it's fair to fund this kind of 

practice

it is precisely here that you can leave

your financial contribution.

Eh yes...let's talk about money.

There are no goals to be achieved, no 

suggested amounts.

You give what you want, what you can, 

what pleases you.

It is not money that makes people happy, 

but how it is spent

Thank you.

https://vimeo.com/user105533241

www.youtube.com/channel/UCV6494-
zQwOWZKEuZLllUQA

https://www.facebook.com/Ossiurifilm/

https://www.instagram.com/ossiurifilm/?h
l=it